Dotazování obrazu vnímání kolekce objektů
(Brand Image, Customer/Employee Satisfaction, Life Style, etc.)


Problém

Zjišťování obrazu vnímání kolekcí objektů jako jsou značky (brand image), instituce (spokojenost zaměstnanců nebo zákazníků), společnost (životní styl) a pod., je důležitým předmětem výzkumu trhu a veřejného mínění. Pochopení silných a slabých stránek vlastních i konkurenčních objektů a rozdílů mezi nimi je východiskem pro marketingovou nebo společenskou strategii.

Standardní dotazník je obvykle vystavěn z baterií otázek, ve kterých respondent vyjadřuje míru svého souhlasu s postupně předkládanými výroky o aspektech objektu. Výsledky bývají často málo průkazné, s malým rozlišením a velkým šumem (chybovým rozptylem). Má to své důvody. Velmi dobře si vzpomínám na vnitřní výzkumy spokojenosti zaměstnanců, které jsem rok co rok podstupoval. Byly dlouhé, nudné a ubíjející. U všech otázek se musela označit odpověď, i když třeba hodnota "nevím". O řadě dotazovaných objektů (vnitřních službách) jsem nevěděl nic, ale nemohl je ignorovat. Když došlo na objekt, který se mě bezprostředně týkal a rád bych se o něm vyjádřil, mnoho aspektů bylo pro mě nepodstatných. Nejprve jsem ohodnotil ty, o nichž jsem se vyjádřit chtěl, a u ostatních povinně naklikal "nevím". Protože tato odpověď byla až na samém kraji obrazovky, stávalo se, že jsem již označené odpovědi omylem přepsal. S rostoucím časem stráveným opakovanou činností tohoto typu moje rozladěnost stoupala a relevantní odpovědi řídly. Naštěstí jsem nemusel taková data ani analyzovat, ani interpretovat.

Baterie škálových otázek, na kterých skutečně záleží, se úspěšně nahrazují postupem MXD - Maximum Difference Scaling. Výsledky mají výrazně vyšší diskriminační schopnost mezi aspekty i respondenty. Dotazování je ale podstatně delší, protože úkolů (tasks) volby nejvíce a nejméně odpovídajícího aspektu z množiny aspektů pro určitý objekt musí být tolik, aby se každý aspekt objevil asi 3 až 5-krát. Úvahy o využití MXD v získání obrazu vnímání kolekcí objektů vyjeví další problémy.

McCullough navrhl eliminovat výše uvedené problémy dodatečnými otázkami na pořadí objektů podle míry souhlasu s výroky pro každý z aspektů. K tomu využil známý postup Q-Sort. Počet úkolů volby (tasks) v ukotvených úlohách MXD se může snížit, protože úbytek informace je nahrazen informací z relativně rychlé sekce Q-Sort. Autor uvádí, že jím navržený postup také minimalizuje vliv aury (halo effect) některých objektů, zejména značek.

Reference článku

McCullough, P. R., 2013. Brand Imagery Measurement: Assessment of Current Practice and a New Approach. Proceedings of the Sawtooth Software Conference, October 2013, p. 147.

Princip citovaného postupu je v propojení preferencí v dimenzi aspektů s preferencemi v dimenzi objektů. Třídicí postup Q-Sort, navrhovaný pro zjišťování preferencí v dimenzi objektů, má slabinu v tom, že je ve své podstatě arbitrární. Týká se to seskupení tříděných položek do hromádek (piles) a vytvoření úkolů volby (tasks) pro numerický výpočet. Implementace do současného modelu DCM - Discrete Choice Modeling je sice možná, ale vždy bude závislá na zkušenostech tvůrce dotazníku a analytika.


Řešení

Preferenční experimenty pro zjištění obrazu vnímání kolekcí objektů mají dvě dimenze. Jednu tvoří objekty a druhou aspekty. Odhady se společným faktorem lze získat propojením ekvivalentních experimentů pro obě dimenze do společném modelu. Ve dvourozměrném problému N objektů a jejich M aspektů to odpovídá této matici hledaných parametrů bij:

Dimenze objektů Dimenze aspektů
Aspekt 1 Aspekt 2 ... Aspekt M
Objekt 1
b11 b12 ... b1M
Objekt 2
b21 b22 ... b2M
...
... ... ... ...
Objekt N bN1 bN2 ... bNM

V jedné skupině N experimentů (po řádcích) se určí preference mezi aspekty nezávisle pro každý objekt, a ve druhé skupině M experimentů (po sloupcích) mezi objekty nezávisle pro každý aspekt.

Ideálním řešením by bylo použít ukotvené úlohy MXD v obou dimenzích. U nepříliš rozsáhlé úlohy pro 8 objektů (např. značek) a 16 aspektů (charakteristik) by to znamenalo 8 úloh MXD s 16 položkami a 16 úloh MXD s 8 položkami. Takový rozhovor by byl nepřijatelně dlouhý. Naopak, je žádoucí, aby byl co nejkratší, snadno proveditelný a motivující tak, aby postihl objekty a aspekty, které jsou pro respondenta důležité, buď přitažlivé a uspokojující a nebo naopak odrazující nebo znepokojující. Respondent musí mít možnost přeskočit položky, které jsou pro něj nepodstatné, nezajímavé nebo o nich nic neví.

V předchozím příspěvku Zjednodušené vyhodnocení postupné volby z výběru je ukázka výsledku třídění simulovaného postupem sekvenční volby SCE - Sequential Choice Exercise z reálných dat získaných z MXD. Oba výsledky se z pohledu praktického využití neliší. Pro počet položek, které lze přehlédnout na jedné obrazovce, je SCE mnohem rychlejší než MXD. Navíc, není nutno klást doplňující otázky na ukotvení škály, protože při dosažení prahu významnosti respondent volby sám ukončí. Tím se dále zkrátí doba dotazování. Numerická metoda odhadu parametrů SCE je teoreticky odůvodněná a na rozdíl od Q-Sort je jednoznačná. Díky těmto vlastnostem se SCE jeví jako vhodný postup pro obě dimenze dotazování.

Poznámka k SCE


Vlastnosti 

Výhody

Nevýhody

Omezení


Příklady z praxe

Dotazník pro test postupu se připravuje. Výsledky a poznatky budou zveřejněny zde.

 

Souhrn

Příspěvek přináší novelizovaný návrh postupu pro zjišťování obrazu vnímání kolekcí objektů.